Monday, December 22, 2008

Smart Solat Pertingkat Pengetahuan Ibadah dikalangan Kanak-kanak & Remaja

Bertempat di Surau Al-Mardhiyah Taman Melawati telah berlangsung satu program SMART Solat untuk kanak-kanak berusia 6 hingga 12 tahun.

Program SMART Solat anjuran Pusat Khidmat Masyarakat DUN Hulu Kelang, UKJ Hulu kelang dengan kerjasama Surau Mardhiah, taman melawati telah dirasmikan oleh YB Tuan Haji Saari Sungib ADUN Hulu Kelang.

Seramai 134 kanak-kanak lelaki dan perempuan telah menyertai program ini yang bertujuan memberi tunjuk ajar serta panduan yang betul mengenai solat seawal usia 6 tahun. Program ini adalah lanjutan daripada beberapa program SMART Solat yang telah diadakan sebelum ini.

Program yang bermula jam 8.30 pagi di dahului dengan ucapan oleh tuan imam Surau Al-Mardhiyah dan diikuti oleh ucapan dan perasmian oleh YB.

Selepas itu para-ibu bapa meningalkkan anak-anak masing-masing dan program diteruskan dengan pembahagian kumpulan oleh para fasilitator dari Darul Quran Kuala Kubu iaitu sebuah kolej tahfiz tajaan JAKIM.

Aktiviti pembelajaran telah disampaikan oleh Uztaz Kamalulhisyam @ Farhan.

Program in iterbahagi kepada beberapa bab seperti wudhu, solat, gerak kerja berkumpulan yang dibantu oleh fasilitator dan praktikal solat.

Para peserta juga telah disediakan dengan minum pagi, makan tengahari dan minum petang dan pada akhir program, para peserta menerima sijil penyertaan dari penganjur.



0 comments:

Post a Comment